enter-article מדריך קצר על גרפולוגים - מרכז גרפולוגים ארצי
גרפולוגים » מאמרים וחדשות » מדריך קצר על גרפולוגים

מדריך קצר על גרפולוגים



חושבים שגרפולוגיה מתאימה רק לאנשים בעלי אמונות כאלה ואחרות? תתפלאו לגלות עד כמה היא שימושית בכל מכלול חיינו


בעבר, נהגו לראות בגרפולוגיה מקצוע מהתחום המיסטי. גרפולוגים נהגו לבחון את כתב היד ועל פיו לקבוע את אישיותו של הכותב.

לא מעט זוגות התחתנו בהתאם למה שהגרופולוגים סיפרו להם על כתב היד של בן או בת זוגתם לעתיד.  כיום גרפולוגיה מוכר כתחום פסבדו-מדעי, שלא אחת עושים בו שימוש משפטי כפי שנראה בעתיד.


מהי גרפולוגיה?

גרפולוגיה היא למעשה ניתוח כתב יד. גרפולוג לוקח מסמך ומנתח את אישיות הכותב ואת המצב הנפשי בו הוא נמצא על פי הכתב.

הניתוח נעשה על פי ההנחות שכתב ידו של האדם הוא קבוע, שתכונותיו ומצבו הנפשי באים לידי ביטוי בכתב, ושהכתב שלנו מושפע ישירות ממערכת העצבים שלנו ובמצבה.

גרפולוגיה בוחנת לא רק כתב, אלא גם סימנים שונים, תבניות כתיבה ועוד. הערכה לא מבוססת היא שצורות מסוימות בכתיבה נקשרות ישירות לתכונות שלנו.

כך למשל, אנחנו יכולים לצייר צורה מסוימת של אות או סימן וזה יהווה הוכחה לכך שאנחנו בעלי דימיון מפותח או דבר דומה. שוב מדובר על הערכה לא מבוססת שמעולם לא הוכחה.


מתי מתבצע שימוש בגרפולוגיה?

קיימים ארבע מקרים עיקריים בהם נעשה שימוש בגרפולוגיה:

א.שימוש תעסוקתי – מעסיקים רבים אשר בוחנים מועמדים לעבודה, מבקשים לקחת את כתב היד שלהם לאבחון גרפולוגי, כדי לגלות על תכונות האופי שלהם במצבים שונים. נגד גישה זו הושמעה לא אחת ביקורת קשה.

הטענה היא שהשיטה איננה אמינה מספיק כדי לשמש בסיס לאבחון תעסוקתי.
גרפולוגים
ב.שימוש פסיכולוגי – לעיתים קרובות נעשה שימוש בפרופיל כתב לשם צרכים פסיכולוגים. הכתב משמש חלק מבניית דיוקן פסיכולוגי של הנבדק.

ג.שימוש מיסטי – כפי שצוין בתחילת המאמר, לא פעם נעזרים אנשים בניתוח כתב יד, כדי לגלות מה צופן להם העתיד, מי הם, תכונות אופי של בני זוג ועוד.

ד.שימוש משפטי – במקרים מסוימים מתיר בית משפט להשתמש בגרפולוג כדי לנתח כתב יד, על מנת לאבחן באיזה מצב היה הכותב כאשר כתב את המסמך.

יש לציין, גרפולוג לא בודק זיופים ולא יכול לאשר מבחינה משפטית זיוף מסמכים. הוא כן יכול להשוות בין מסמכים כדי לזהות האם מדובר באותו כתב יד.


האם מדובר במדע מוכח?

אכן ביקורות רבות הוטחו נגד גרפולוגים בטענה שלא מדובר במדע מוכח ומכאן שיש הטעייה של הציבור. מקרים רבים הוגדרו כהונאה (למשל מקרים בהם גרפולוגים טענו שהם יכולים לגלות מחלות באמצעות ניתוח כתב יד...).  

אך עם השנים ישנה הכרה בגרפולוגיה כמדד נוסף שמאפשר להציב מגבלות ומסננים במקרה הצורך.

גם אם השימוש בתחום של גרפולוגיה הוא רחב, עדיין הוא איננו מהווה בסיס יחיד לסינון מועמדים או להכרעת משפט. מחד יש הכרה בתחום ומאידך יש הבנה שלא מדובר במדע מדויק או בתחום פסיכולוגי במלוא מובן המילה.




עוד באותו נושא

מדריך לימודי גרפולוגיה

מדריך לימודי גרפולוגיה

אם גם אתם חולמים להיות כמו גרפולוגים בתוכניות משטרה שונות, אשר יושבים ליד השולחן ומנתחים כתבי יד שונים כדי לגלות מי כתב, באיזה מצב הוא היה...

כיצד מתבצע אבחון תעסוקתי?

כיצד מתבצע אבחון תעסוקתי?

הלכתם לראיון עבודה והתבקשתם לכתוב מכתב או לצייר? לא, לא בודקים אם אתם יצירתיים, רק רוצים לאבחן את כתב היד שלכם המבוגרים שבינינו, עוד...

מה שווה חתימה בעיניי גרפולוגים?

מה שווה חתימה בעיניי גרפולוגים?

חתימה של אדם מתברר, איננה רק מציגה בפנינו רק את ההתחייבות שלו לעמוד במילתו, אלא היא מציגה לנו בפנינו את אישיתיו גרפולוגיה חתימה מסייעת...

המלצת ספר - גרפולוגיה הלכה למעשה

המלצת ספר - גרפולוגיה הלכה למעשה

מי שמעוניין ללמוד על  גרפולוגיה מהיבטים שונים, הן תיאורטיים והן מעשיים, ימצא בספר "הכל כתוב- גרפולוגיה  הלכה למעשה",  של אילון...

גרפולוגים במשפט הישראלי

גרפולוגים במשפט הישראלי

בסוף שנות ה-70 קבע בית המשפט העליון בישראל שמקצוע הגרפולוגיה הוא מקצוע מדעי מבוסס שכשיר להישמע בבתי המשפט. מאז משמשים גרפולוגים כעדים במשפטים...

string(26) "categoryגרפולוגים"